Login
+Follow

Äventyr på Norska

By Jonas Wallström on 2013.08.08 In Filmklipp Foto Kost & träning Outdoor & äventyr På fyra hjul Primal living Utrustning & pryltester Vattensport

Under helgen som var så åkte vi på road-trip till Norge. Bilen lastades full med hiking-kit, forskajak och upplåsbara stand-up paddle-boards för några dagars äventyrande i nationalparken Hardangervidda.

Det var åtminstone planen. -Efter ett ofrivilligt omfall (läs: slarv och felnavigering) på sisådär 20-30 mil hamnade vi söder om nationalparken istället för på norrsidan. Men vad gjorde väl ett litet snedsteg? Norge är ju fantastiskt vacker i stort sett överallt så vi var mer än nöjda ändå.

Det var vid ungefär 23-tiden efter många timmars körning som vi bestämde oss för att slå läger för natten. Vi hittade ganska snart en perfekt plats när både vägen och en flod varpå vattentillgången var säkrad. Vi lyckades resa tältet mellan regnskurarna och kunde krypa ner torra och varma och somna in till smattrandet mot tältduken.

20130808-203758.jpgMorgonen därpå efter tältrivning och frukost styrde vi vidare västerut längs nationalparkens sydsida. Vi stannade vid ett hotell där vi köpte vandringskarta, tittade ut en lämplig dagsrutt och körde mot ledens början. Ledens början var dock inte så lätt att hitta då norrbaggarna i området tydligen bestämt sig för att bygga hus/hytter i hela det området, som var en enda stor byggarbetsplats. Vi körde till en av grusvägarnas ände, där en husmålande norrman som kände till trakten var vänlig nog att visa oss vägen till där leden började.

Efter att packat ryggsäcken (jungrutur med min nya rygga från CamelBak som jag kommer återkomma med utvärdering om framöver)med förnödenheter för dagen gav vi oss iväg, och så snart vi kommit igenom byggnationsområdet gick leden igenom ett väldigt naturskönt område, med flera sjöar, bäckar och forsar som passerades längs vägen. Dessutom höll sig regnet borta trots hotfulla mörka moln hela dagen, bortsett från en kort skur under eftermiddagen.

Efter ca halva sträckan stannade vi till vid en liten å uppe på berget för lunch. På menyn stod soppa av egenhändigt torkad kyckling och grönsaker som vi tillagade på gasolkök. Tillsammans med en buljongtärning och lite kryddor så blev det en mycket välsmakande måltid, som så klart var strikt paleo. -Att vara på tur är ingen ursäkt för att äta skräp! Kycklingen skulle dock blötläggas under ca en timme innan tillagning vilket vi fuskade med på grund av tidsfaktorn, varpå den fortfarande var ganska hård. Men läxa lärd till nästa gång!

Untitled

Sista vägen tillbaka mot utgångspunkten blev vi drabbade av ytterligare ett mindre missöde i form av felnavigering. Vi följde stigen blint utan att titta så mycket på kartan då vi i godan ro promenerade vidare i tron om att snart vara framme. Tji fick vi.

Vi hamnade på en helt annan plats än den vi avsett. Det var dock inte hela världen då det bara rörde sig om några få kilometrar, så vi bestämde oss för att gena tillbaka och enbart följa karta och kompass genom terrängen istället för att ta omvägen längs stigen. Det visade sig vara ett bra beslut då vi längs vägen inte bara upptäckte en hel del mogna hjortron som smakade fantastiskt, utan även fick se mer av den stora dalen och sjösystemen då vår egna väg gick över lite högre terräng än leden.

Personligen föredrar dessutom jag att gå min egna väg framför att följa i andras fotspår!

Väl tillbaka satte vi igång med att leta tältplats i den just där ganska kärva och ojämna terrängen. Till slut slog vi oss ned på en liten plätt jämn mark på en höjd med storslagen utsikt över floden i dalen nedanför. Så långt var allting väl. Men långt senare framåt småtimmarna på natten när ett åskväder av sällan skådat slag tillsammans med modern av alla spöregn drog över så började jag fundera över lämpligheten att ligga i ett tält där enda skyddet mot omvärlden är ett stycke tyg som är uppspänt med bågar i extremt strömförande lättmetall…

Trots att blixtarna följdes obehagligt tätt av åskknallarna (vilket ju betyder att blixtovädret är väldigt nära) så var stormen över relativt fort varför vi höll oss kvar i sovsäcksvärmen med fingrarna korsade med förhoppningen att inte bli jordpunkten för ca 30.000 volt.

På morgonen efter en stundtals sömnlös natt rådde det uppehåll så vi kunde någorlunda torrskodda packa ihop tältet och äta vår frukost. Svarta tunga regnmoln var dock dominerande på himlen och regnskurarna började snart avlösa varandra. Vi bestämde oss ändå för att köra ner till sjön för att sjösätta SUP:en och forskajaken. Jag inledde med att rosta av mina forspaddlings-skills på plattvattnet i sjön innan jag sedan gav mig ut den relativt enkla forsen som jag rekat dagen innan. Direkt när jag paddlat under bron där sjön blir till fors så kände jag vattnets kraft suga tag i kajaken. Med hög frenesi, stor glädje och en smula skräck lyckades jag paddla igenom hela forsen på något sånär rätt köl. Otroligt roligt att forspaddla igen då det var väldigt längesedan sist! Efter den turen löste jag av S på SUP:en och tog mig en något lugnare tur på sjön.

Efter ett avslutande bad i sjön och precis innan regnet kom igen packade vi ihop vår utrustning, bytte om till torra kläder och påbörjade den långa färden hem till Sverige igen. Trots totalt många mil i bil för bara en tvådagarstur var det ändå värt att få miljöombyte och se och uppleva delar av Norges vackra landskap.

Nu; fler bilder och video!

DSC_7995 DSC_8019 DSC_8025 DSC_8033 DSC_8060 DSC_8072 DSC_8076 DSC_8082
Untitled3 Untitled2

0 Responses to "Äventyr på Norska"