Login
+Follow

Nevada-Arizona-Utah

By Jonas Wallström on 2013.09.22 In Foto Outdoor & äventyr På fyra hjul

Mycket har hänt sedan jag lämnade Las Vegas för några dagar sedan. Jag har kört ca 150 mil genom Nevada, Arizona och Utah. Jobbigt att köra så långt kanske många tänker? Inte alls. Milen slukas fort på vägarna här, och man slutar aldrig att förundras över den enormt vackra, mäktiga och STORA natur som omgiver vägarna. Känslan av litenhet är påtaglig! Och det finns alltid någonting nytt att titta på i landskapet som ständigt förändras under vägens gång.

Självklart har det blivit en hel del stopp på vägen, jag kikade på solnedgången över Grand Canyon vilket minst sagt var magiskt. Tältade en natt där, körde vidare in i Utah där jag inte kunde hålla mig ifrån att utforska några av de många dammiga ökenvägar som ledde in mot bergen! Jag åkte in i Canyonlands National Park där jag stannade en stund och beskådade storheten innan jag skulle ta en ”genväg” mot Moab som på kartan var utmärkt som ”4×4-vehicles only”. Då min lilla hyr-SUV faktiskt har fyrhjulsdrift gav mig in där för att spara lite tid mot att köra hela vägen tillbaka mot motorvägen, och förstås för att ha mycket roligare. Jag hade väldigt roligt, ända tills, efter ett antal felkörningar, vägen försvann ner i ett gyttjehål för att återuppstå ca 10 meter längre fram. Jag prövade försiktigt att ta mig upp på kanten men då bilen varken har lågväxel, terrängdäck eller tillräckligt hög markfrigång så valde jag efter lite slirande att avstå. Det slutade med att jag fick vända i den röda mjuka sanden och köra tillbaka till motorvägen. Som så ofta stämde den gamla devisen ”genväg blir senväg” även nu!

Något senare än planerat anlände jag till slut till Moab. Efter en natt på ett billigt hostel åkte jag till Arches National Park för en dags vandring bland de massiva sandstensbergen. Som namnet antyder är Arches känt för sina många stora klippformationer liknande brovalv. Fick se några av dessa och passade även på att klättra upp på ”Double-O arch” som är två bågar ovanpå varandra. Skön fikapaus där uppe med utsikt över hela dalen och alla lustiga klippformationer.

Efter middag och en natt i tältet hyrde jag mountainbike och cyklade leden ”The Whole Enchilada”. Ganska brutal led med stigningar som högst upp till 11150 foot/3400m. Den tunnare luften kändes efter den långa stigningen som inte gjordes lättare av min tunga ryggsäck med diverse förnödenheter och mängder av vatten. Vatten som efter den totalt ca 65km långa leden var så gott som helt uppdrucket! Då jag tycker alla bäst om ren downhillcykling så motiverade jag mig själv under de långa klättringarna med att ”när man gått upp så måste man ta sig ner”. Mycket riktigt, leden bjöd på en hel del riktigt sköna utförslöpor i den otroligt vackra (men björntäta!) terrängen. Det planade sedan ut något när leden gick över till mer ökenlandskap med slickrocks och sandstigar. Som under en ganska lång sträckning gick längs med kanten (Porcupine rim) av ett ca 100m högt stup, ibland inte mer än en halvmeter ifrån! Tungan rätt i mun…

Nästintill utmattad kom jag till slut tillbaka till Moab City efter 5 timmars cykling. Dusch, mat och sen vidare ut på vägarna! Efter en natt sovandes i bilen körde jag vidare till Cedar City där jag just nu befinner mig. Imorgon går färden vidare till Zion National Park där jag om vädret tillåter (ska tydligen regna där imorgon vilket gör faran för flash-floods ganska stor) vandra i en så kallad slot canyon. Inte vilken som helst utan den berömda ”The Narrows”. Området i sig inbjuder mer än gärna till ”canyoneering”, alltså med hjälp av rep, sele mm ta sig fram/ner genom områdets kanjonsystem. Jag har alla nödvändiga grejer i bilen, så får se vad som blir av. Mycket hänger som sagt på vädret.

Som ni förstår har jag mängder av bilder i kameran som väntar på att sorteras och redigeras, således delger jag endast ett några mobilbilder samt två bilder från The Bellagios berömda water-show i Vegas. Som jag för övrigt har ett time-lapseklipp ifrån men som av någon anledning inte går att exportera till Youtube. Tydligen något strul med filformatet. Jobbar på det…

På återhörande!

DSC_8634 DSC_8635

DSC_0210_1 DSC_0212_1 DSC_0231_2DSC_0215_2 DSC_0221_1DSC_0231_1
DSC_0233_1 DSC_0233_2 DSC_0235_1

3 Responses to "Nevada-Arizona-Utah"

Comments (3)

1. Mamma wrote:

Tur jag inte vet innan vad du gör om dagarna! Vilka äventyr och upplevelser du är med om, ett minne för livet. Så vackert o häftig natur !

2. Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

+Follow
Om mig
Jonas är en 31-årig extremsportande vid-sidan-om fotograf med en stor passion för att vistas i vackra miljöer utomhus och att röra på kroppen. Han brinner för crossfit/primal fitness och barfotalöpning. Utöver det skriver han om outdoor & äventyr, "primal-living", kost samt testar och utvärderar diverse utrustning. Han ser sig själv som en grottmänniska i den moderna världen!